На слиици: Марко Весић, Ирена Павловић, Зорана Милићевић
За израду пројекта користићете и биоматеријале. Шта таквим приступом желите да поручите? Због чега је он важан у једном оваквом уметничком подухвату?
Поред тога што показују извесне естетске квалитете и репрезентују креативни потенцијал природе, у свој њеној индетерминистичкој природи, њима желимо да укажемо на важност одрживих екосистема, могућем практичном омасовљењу ових материјала у техничкој, односно архитектонској употреби, али и „природну“ склоност да на захтеве очувања животне средине одговоримо њој инхерентним, органским средствима. Ух, пуно природе у претходној реченици, али једно је извесно – биоматеријали више нису ексклузивитет резервисан за простор галерије, већ један од зупчаника у машини којом се боримо за (одрживу) будућност!
Посебан део ваше поставке чиниће видео-инсталација. Која је њена функција у целокупном искуству и шта ће на њој посетиоци моћи да виде?
Идеја видео-инсталације је да кадрира и визуелно посредује одређене елементе простора термоелектране како би од класично архитектонског простора, визуелном деконструкцијом, начинио полигон естетског истраживања; његов основни концепт је рециклажа чулности у ширем смислу, али и материјала, који у процесу „пропадања“ постају документ о наслеђу – заједно са звуком који интегрише прошло, будуће и садашње време кроз (ре)конструкцију чулне матрице термоелектране и њену уметничку транспозицију.
Судбина некадашње термоелектране „Снага и светлост“ још је неизвесна. Какву би намену, према мишљењу вашег тима, она требало да добије? И какву би улогу ваш рад могао потенцијално да одигра у њеном очувању?
Између „јесте“ и „треба“, односно индикативних судова, увек стоји вредносни систем. У том смислу, мислимо да би било корисно да локална заједница, заједно са стручњацима у области, делиберативним процесима одлучи какву би пренамену објекат могао да има. Несумњиво, на месту термоелектране „Снага и светлост“ било би интересантно видети диско-клуб колико и урбану катедралу или уметнички павиљон, а можда и музејски простор. Ипак, наш допринос свему томе мало је скромнији и огледа се у промишљању о простору – посматрач изложбе је, спрам свега што ћемо пружити, добродошао да размисли о пренамени и техничким аспектима простора, а његово грађанско деловање остављамо приватној одлуци заинтересованих – охрабрујући их у таквом подухвату!
Ваш тим чине свестрани уметници чија се интересовања крећу на раскршћу различитих дисциплина, међу којима се налази и архитектура. Како ви, као један интердисциплинаран тим, гледате на важност очувања индустријског наслеђа? Шта оно за вас представља?
Очување индустријског наслеђа не рефлектује само уметничку свест о простору или прилагођавању „старих“ ствари потребама „новог“ доба, већ – и пре свега! – спремност друштва да стане у одбрану историје; девиза да је „друштво без прошлости уједно и друштво без будућности“ овде се чини сасвим логичном и оправданом, а то понајвише има везе са онима који ће тек учествовати у прогресу цивилизације. Кретање у отвореном пољу знања – у најширем смислу – отвара простор дискусије, па тако и ми, посредством уметности, покушавамо да представимо могуће просторе будућности узевши у обзир оно што су нам некадашњи „весници будућег“ – оставили!